|
Informații și documente oficiale ale Comunei Luncavița
Informații și documente oficiale ale Comunei Luncavița puteți găsi în Monitorul Oficial Local, la link-ul
https://emol.ro/luncavita-tl sau accesând legăturile din partea din dreapta paginii
Informațiile Biroului Electoral de Circumscriptie Comunală Luncavița, se regăsesc în Monitorul Oficial Local în secțiunea Alte documente
5. Analiza SWOT a comunei Luncavița include:download/5swot.htm
Despre Luncaviţa5. Analiza SWOT a comunei Luncavița
New Page 1
ANALIZA
SWOT A COMUNEI LUNCAVIȚA
1. Infrastructura locală de
transport
Puncte
tari |
Puncte
slabe |
- E 87 (DN 22) care
traversează satele Luncavița și Rachelu în
stare bună;
- DJ 222A, care
traversează satele Luncavița, zona Cetățuia Valea Fagilor, în curs
de reabilitare prin
PROGRAMUL
PRIVIND PIETRUIREA, REABILITAREA, MODERNIZAREA ȘI/SAU ASFALTAREA
DRUMURILOR DE INTERES LOCAL CLASATE ȘI ALIMENTAREA CU APÃ A SATELOR
APROBAT PRIN HG nr. 577/1997 CU MODIFICÃRILE ȘI COMPLETÃRILE
ULTERIOARE;
-
infrastructură adecvată cu stații pietonale;
- drumurile
stradale din intravilanul comunei se află în program anual de
pietruire, materia primă fiind obținută prin contract de concesiune
cu Cariera Luncavița;
- o lungime de
3,4 km de drumuri stradale din Luncavița și Rachelu au fost aprobate
pentru asfaltare prin Programul Național de Dezvoltare a
Infrastructurii, derulat prin Ministerul Dezvoltării Regionale și
Turismului (MDRT);
-
parteneriat public privat pentru pietruire
- drumurile de
exploatație agricolă din extravilanul comunei se află în program
anual de pietruire, materia primă fiind obținută prin contractual de
concesiune cu Cariera Luncavița;
- pentru o lungime de
12 km de Drumuri de exploatație agricolă a fost depus proiect în
cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), măsura
125.a
- autoritățile
publice beneficiază de utilaje și echipamente pentru reparația
continuă a străzilor, autobasculantă, buldoescavator, generator,
alte instalații;
- autoritățile
publice au îniințat o societate cu capital public, S.C. UTILITĂȚI
PUBLICE LUNCAVIȚA S.R.L (SC UPL SRL), care a primit prin comodat
utilaje de întreținere a drumurilor, prestând servicii instituțiilor
publice precum și altor persoane fizice sau juridice;
- transportul public
care face legatura comunei cu satele aparținătoare și orașele Tulcea
(prin Isaccea), Măcin (spre trecere bac Smârdan - Brăila) și Galați
(trecere bac I.C. Brătianu), etc., este satisfăcător |
- multe
drumuri stradale se află în stare proastă (de pământ), unele
degradându-se continuu în cazul ploilor torențiale sau după topirea
bruscă a zăpezilor;
- deși a
fost depus proiect pe măsura 322 din cadrul PNDR, acesta a fost
declarat eligibil, dar nu a primit finanțare;
- încă se
practică în unele locuri punerea gunoaielor pe străzi, afectând
infrastructura lor;
- lipsa
rigolelor pentru colectarea apelor pluviale;
- lipsa
unor aparate de cântărit mașinile de tonaj greu care tranzitează
satele comunei;
-
insuficiența fondurilor structurale pentru zona rurală în cadrul
PNDR, sau a altor programe, care nu au acoperit decât 10% din nevoia
generală în România;
- lipsa
fondurilor financiare locale;
-
inexistența unei strategii naționale pentru dezvoltarea
infrastructurii rurale;
-
insuficiente microbuze pentru asigurarea transportului public înspre
Măcin (rută directă)
- acces
greoi pentru persoane cu dizabilități.
|
Oportunități |
Amenințări |
- programe cu fonduri
nerambursabile pentru reabilitarea drumurilor stradale și de
exploatație agricolă: PNDI, PNDR, măsura 125
- programe județene
pentru modernizarea drumurilor;
- programe locale
pentru pietruirea drumurilor
-
dezvoltarea turistică prin accesul către Marea Neagră pe DJ 222A,
infrastructură rutieră turistică (piste bicicliști, etc.)
|
-
afectarea clădirilor de interes public și gospodăriilor
locuitorilor expuse traficului pe DE 87 (DN22) și pe DJ 222A,
datorat mașinilor de tonaj greu, care încalcă frecvent regulile
privind greutatea legală maximă admisă;
-
distrugerea drumurilor pietruite datorită reliefului accidentat și
intemperiilor. |
2. Utilități publice
Puncte tari |
Puncte slabe |
- S.C. U.P.L. S.R.L, a primit prin delegare de la
Consiliul Local al Comunei Luncavița, Serviciul de Alimentare cu Apă
și Serviciul de Canalizare și este autorizată de
Autoritatea Națională de
Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice
(ANRSC);
- serviciul de alimentare cu apă este contorizat și
funcționează permanent, 24 de ore din 24, în Luncavița și Rachelu;
- serviciul de canalizare al apelor menajere
Luncavița beneficiază de o stație modernă de epurare ce are o
capacitate de 300 mc/zi;
- sistemul de alimentare cu apă Luncavița se află
într-un program de reabilitare prin HG nr.577/1997, urmând a se pune
în funcțiune un foraj și un rezervor nou;
- sistemul de alimentare cu apă Rachelu se află
într-un program de reabilitare aprobat prin PNDI;
- sistemul de canalizare Luncavița beneficiază de un
proiect pentru extindere aflat în evaluare pentru obținerea
finanțării la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM);
- sistemul de canalizare Rachelu va fi realizat
printr-un program aprobat prin PNDI;
- energie electrică în Comuna Luncavița este
satisfacătoare fiind racordate ambele sate, precum și zona Cetățuia
Valea Fagilor
- iluminatul public există în ambele localități,
funcționând cu becuri economice;
- autoritățile au depus proiect la Ministerul
Ecomoniei în cadrul Programului Operațional Sectorial, Creșterea
Competivității Economice, Axa 4 (POS CCE) pentru construirea unui
parc fotovoltaic care să producă energie electrică în interesul
comunității, care a fost declarat eligibil, însă nu a primit
finanțare, aflându-se pe lista de așteptare;
- conducte de gaz metan tranzitează comuna;
- comuna are potențial pentru dezvoltarea energiei
eoliene și solare, existând în acest sens investitori.
|
- lipsa canalizarii apelor menajere în 50% din
localitatea Luncavița și în toată localitatea Rachelu;
- debit insuficient al apei potabile în zilele foarte
călduroase în Luncavita si Rachelu
- nu există în zona Cetățuia-Valea Fagilor sisteme de
apă, canalizare, iluminat etc.
- costurile mari lunare ale pierderilor de energie
imputate de societatea de distribuție a energiei electrice (Enel
Dobrogea) transformatoarelor aflate în proprietatea unității
administrative teritoriale,
- legislația care avantajează societatea de
distribuție a energiei electrice (Enel Dobrogea) și care pune în
inegalitate raportul cu autoritățile locale
- societatea de distribuție a energiei electrice
(Enel Dobrogea) nu a mai realizat din anii 1970 modernizări majore
în comună;
- insuficiența fondurilor structurale pentru zona
rurală în cadrul PNDR ,sau a altor programe, care nu au acoperit
decât 10% din nevoia general în România
- lipsa fondurilor financiare locale;
- nu exista infrastructura pentru gaze naturale;
- iluminat public deficient pe unele strazi datorită
instalațiilor vechi;
- inexistența unei strategii naționale pentru
dezvoltarea infrastructurii rurale.
|
Oportunități |
Amenințări |
- programe cu fonduri nerambursabile pentru
reabilitare - extindere sistem de alimentare cu apă, canalizare și
statie de epurare comunale (AFM, PNDI, POS MEDIU);
- politici naționale și județene pentru susținerea
dezvoltării, realizării infrastructurii de apă și canalizare;
- posibilitatea racordării la rețeaua de alimentare
cu gaze naturale;
- posibilitatea utilizării energiei regenerabile;
- decolmatarea barajului de la intrare în Luncavița
și administrarea acestuia cu exploatare economică. |
- limitarea surselor de finanțare pentru programe de
infrastructură;
- contaminarea, în special, cu nitriți și nitrați a
straturilor subterane de apă potabilă, datorită poluării;
- secetele prelungite care afectează resursele
naturale;
- consumul exagerat de apă potabilă.
|
3. Mediu
Puncte tari |
Puncte slabe |
- zonă puțin poluată pe teritoriul Comunei Luncavița;
- resurse naturale (piatră, eoliană, lemn, pește,
zonă meliferă, etc);
- biodiversitate bogată, cu specii protejate aflate
pe cale de dispariție (Valea Fagilor, bujorul doborgean, vipera cu
corn, balaurul dobrogean, ghiocelul cu frunză creață, șoimul
dunărean etc);
- pe teritoriul comunei se află o mare parte din
Parcul Național Munții Măcinului, precum și din Administrația
Biosferei Delta Dunării;
- 91% din teritoriul administrativ se află în situl
Natura 2000 (SCI și SPA)
- exista serviciul de salubrizare al deșeurilor
menajere în ambele sate precum și în zona Cetățuia - Valea Fagilor,
care a fost concesionat societății SC COMPANIA ROMPREST SERVICE SA;
- deșeurile sunt colectate în containere și
tomberoane, care apoi sunt transportate și selectate săptămânal la
rampa ecologică din Județul Tulcea a SC ECOREC SA;
- autoritățile locale au derulat și implementează
proiecte pentru protecția mediului: de împăduriri, spații verzi, de
conștietizare, etc., fiind premiate (Locuri I) în cadrul programelor
naționale Milioane de oameni, milioane de copaci, Țara lui
Andrei, Marea deratizare etc;
- în comună un grup de tineri au înființat un ONG
pentru protecția mediului - NATURA ZÂMBEȘTE, care desfășoară
acțiuni în parteneriat cu autoritățile locale, persoane fizice sau
juridice și care a obținut finanțări nerambursabile de la AFM;
- AFM și alte instituții derulează frecvent programe
pentru împăduriri;
- comuna are depus în evaluare un proiect de
construire a unui centru de informare turistică, în cadrul măsurii
3.1.3. din PNDR;
- elevii grupului școlar din comună împreună cu
cadrele didactice participă la programe și concursuri de protecție a
mediului, având ca specializare principală calificarea de
tehnician în agroturism;
- tinerii și alte categorii de vârstă au fost
implicați în amenajarea, păstrarea și protejarea spațiilor verzi din
comună (parcul din centrul comunei, Fântânița lui Graur, etc);
- seminarii pe teme ecologice prin parteneriate ale
asociațiilor de profil cu Școala Luncavița și localitățile din jur. |
- îndiguirea în anii 1980-1990 a Luncii Dunării a dus
la dispariția celui de-al doilea lac (ghiol) ca mărime din România,
CRAPINA, provocând un dezastru ecologic și care a dus în timp la
depopularea continuă a zonei;
- containere insuficiente pentru colectarea
deșeurilor;
- mentalitatea învechită a unor cetățeni care încă nu
folosesc ca îngrășământ deșeurile rezultate din cultivarea plantelor
sau creșterea animalelor;
- nerespectarea legii de către unii cetățeni, care
aruncă la întâmplare deșeurile;
- lipsa fondurilor financiare suficiente pentru
susținerea activității de salubrizare și protecția mediului;
- există zone degradate care necesită împăduriri și
indiguiri, însă acestea aparțin cetățenilor care întâmpină
dificultăți în realizarea proiectelor;
- Administrația Național Apele Române nu desfășoară
proiecte de investiții pentru decolmatarea și întreținerea
cursurilor de apă pe care le au în administrare;
- lipsa unui dig de apărare a localităților în
situația avarierii digului de pe linia Dunării, care să protejeze
atât locuințele cât și forajele de apă, sau stația de epurare a
apelor menajere;
- secetele prelungite precum și încălzirea globală
pot afecta zonele protejate;
- lipsa măsurilor compensatorii pentru zonele aflate
în situl Natura 2000
- lipsa fondurilor financiare locale;
- administrația precară cu privire la fondul
forestier (furt);
- educația civică. |
Oportunități |
Amenințări |
- existența programelor pentru conservarea mediului
și biodiversității;
- acces sporit la programele de finanțare a
protecției mediului prin intermediul fondurilor structurale de
coeziune;
- politici naționale și județene pentru protecția
mediului;
- includere în rețeaua europeană Natura 2000;
- plan de acțiune pentru conservarea biodiversității
si dezvoltare durabilă - PACBDD Munții Măcinului
- protejarea mediului înconjurător prin folosirea
resurselor regenerabile;
- încurajarea dezvoltării turismului și
agroturismului prin exploatarea ecologică a mediului înconjurător
(Balta Rachelu, Valea Fagilor, etc);
- renaturarea controlată a unor zone umede din
vechiul lac Crapina;
- crearea și dezvoltarea unei culture de voluntariat
pentru protecția mediului. |
- impactul diferitelor boli asupra faunei;
- destabilizarea microclimatelor, ca o consecință a
schimbărilor climatice (încălzirea globală)
- riscul inundațiilor;
- folosirea pe viitor, excesiv, a substanțelor
chimice în exploatațiile agricole;
- mentalitatea de indiferență a populației față de
protecția mediului (turiști care vin în weekend la picnic și
poluează);
- dificultăți în susținerea costurilor de investiție
a proiectelor majore în domeniul infrastructurii de mediu;
- lipsa implicării factorilor de decizie în
prevenirea problemelor de mediu;
- riscul creșterii taxei de salubrizare (taxa de
habitat) datorat costurilor de transport la rampa a deșeurilor și
recuperării costurilor de investiții în infrastructură;
- lipsa funcționării unui sistem integrat județean de
salubrizare și selectare a deșeurilor menajere;
- lipsa unei infrastructuri naționale (pod peste
Dunăre) care să asigure accesul turiștilor în zonă. |
4. Sănătate și asistență socială
Puncte tari |
Puncte slabe |
- centru de permanență medicală cu șapte medici în
localitatea Luncavița, care deservește localitățile și zonele din
comună, precum și din alte teritorii administrative;
- includerea în programul de investiții al Comunei
Luncavița a proiectului Reabilitare și modernizare a dispensarului
uman din localitatea Luncavița;
- farmacie în Luncavita;
- farmacie veterinară în Luncavița;
- servicii sociale autorizate la nivelul UAT Comuna
Luncavița, acordarea de ajutoare sociale, asigurare asistenți
sociali sau indemnizații pentru persoane cu handicap, monitorizarea
persoanelor sărace și aflate în dificultate cu mulți copii, etc.
- servicii medicale cu asistenți medicali comunitari
la nivelul UAT Comuna Luncavița;
- existența organizației neguvernamentale Viața
Zâmbește cu scop social-umanitar înființată în anul 2008, în care
Consiliul Local al Comunei Luncavița este membru fondator,
implicându-se în ample proiecte;
- parteneriatele și proiectele desfășurate cu
fundațiile britanice Baby-AID și Mustard Seed Relief Mision, prin
care anual se acordă tuturor copiilor și elevilor din ambele
localități ale comunei premii, rechizite, cadouri pom de iarnă,
precum și alte ajutoare persoanelor defavorizate social;
- parteneriatele cu AJOFM Tulcea, precum și cu alte
instituții și organizații prin care sunt organizate periodic cursuri
gratuite de reconversie profesionale, de calificare și recalificare,
etc.
- participarea cu succes la numeroase programe
sociale precum Femeia, antreprenor rural, programe de protecție
medicală, de conștientizare, de calificare a asistenților personali,
etc.;
- organizarea periodică de ședințe publice pentru
informarea cetățenilor din comună cu privire la programele sociale
și de sănătate;
- desfășurarea de ample programe de investiții care
au implicat intens forța de muncă locală (Modernizarea sistemelor de
alimentare cu apă, Reabilitarea Căminului Cultural, Construire Piață
Agroalimentară, etc.);
- obținerea finanțării construirii unei creșe cu 40
de locuri pentru copii, prin PNDI;
- Comuna Luncavița este prima zonă rurală a României
unde taxele și impozitele locale se pot plăti on-line, ușurând
astfel eforturile contribuabililor aflați la muncă în străinătate
sau care locuiesc la distanțe mari față de Luncavița. |
- clădirile în care se desfășoară activitatea de
asistență medicală necesită renovari;
- nu exista farmacie și dispensar în satul Rachelu,
unde majoritatea populației este îmbătrânită și nicio altă
modalitate pentru a ușura accesul acestora la serviciile medicale;
- mulți cetățeni nu muncesc, preferând mai mult să
beneficieze de avantajele Legii 416/2001 privind venitul minim
garantat;
- mulți cetățeni sunt plecați în străinătate;
- salariul minim pe economie nu poate asigura un trai
decent cetățeanului;
- lipsa fondurilor financiare locale pentru
asigurarea asistenței medicale și asistenței sociale la un nivel
decent (dotari, amenajări dispensare, îngrijire bătrâni la
domiciliu);
- lipsa spațiilor județene pentru îngrijirea
persoanelor cu dizabilități, ale bătrânilor sau ale copiilor și
persoanelor defavorizate;
- sistemul asigurărilor sociale românesc nu este în
sprijinul asiguratului, care este nevoit să apeleze la multe costuri
suplimentare;
- banii obținuți de medicina de familie de la Casa de
Asigurări nu sunt considerați publici și în acest fel nu se asigură
un control al cetățeanului asupra investițiilor în calitatea
serviciilor medicale;
- protecția legislativă precară pentru copii, batrâni
și categorii dezavantajate. |
Oportunități |
Amenințări |
- posibilitatea dezvoltării unor noi proiecte de
sprijin ale persoanelor defavorizate;
- punerea la dispoziția formatorilor a unei
infrastructuri adecvate pentru susținerea cursurilor;
- accesarea de programe pentru infrastructura socială
din fondurile structurale;
- cultivarea mentalității cetățenilor cu privire la
asistența socială;
- parteneriate educaționale de sănătate
școală-doctori de familie;
- crearea unui grup de voluntari pentru sprijinirea
actelor medicale de urgență
- dotarea unităților publice din localitate cu
echipament modern de prim ajutor;
- campanii/programe sociale pentru cei defavorizați
și integrarea lor în societate.
|
- subfinanțarea sistemului de sănătate și asistenței
sociale;
- menținerea sistemului deficitar al asigurărilor;
- creșterea numărului de familii sărace care necesită
asistență socială;
- efectele poluării aerului, apei, solului asupra
stării de sănătate;
- incidența bolilor transmisibile și a bolilor
cronice;
- riscul apariției epidemiilor datorat lipsei
educației sanitare;
- menținerea sau agravarea gradului de sărăcie pentru
anumite categorii de populație;
- migrarea în alte țări a cetățenilor comunei pentru
locuri de muncă bine plătite, care ar duce la depopularea
teritoriului administrativ și implicit, pe termen lung, la
dispariția așezărilor;
- posibilitatea ca satul Rachelu să dispară datorită
procesului accelerat de îmbătrânire și de rata foarte mică, a
natalității. |
5. Cultură și educație
Puncte tari |
Puncte slabe |
- comuna beneficiază de școli reabilitate și de
spații dotate corespunzător;
- este asigurat personal calificat în învățământ,
căruia i se decontează cheltuielile cu deplasarea la și de la locul
de muncă;
- participarea elevilor la diferite concursuri și
olimpiade cu rezultate bune și foarte bune;
- Școala de Arte și Meserii s-a transformat în liceu,
cu numele Grup Școlar SIMION LEONESCU și cu profil de agroturism;
- este asigurat transportul elevilor din Rachelu la
Luncavița cu microbuze moderne;
- căminul cultural a fost reabilitat, transformat în
Centrul de Cultură Rurală și cuprinde sală de spectacole, vestiare,
sală de ședințe, Centru Public de Informare (PAPI), sedii de
organizații neguvernamentale, bibliotecă, expoziții de fotografii,
etc;
- existența a două biblioteci în comună cu conexiune
de mare viteză la internet;
- școala, primăria, biblioteca și PAPI au fost
interconectate la internet, accesul cetățenilor către IT, Internet
și Informație fiind total;
- au fost implementate numeroase programe educative
și culturale, crescând la maximum numărul abonaților la internet;
- s-a pus un acces deosebit pe conservarea,
promovarea și perpetuarea tradițiilor, comuna excelând în activități
de profil (Sărbătoarea Teilor, Sărbătoarea Moșoaielor, Boboteaza,
Cupa Recoltei, Ziua Eroilor, etc);
- ansamblul de tradiții MOȘOAIELE, precum și
ansamblul folcloric GHIOCEL DE LA LUNCAVIȚA, au obținut premii
naționale și internaționale, au vizitat cele mai importante
instituții ale statului, țări străine sau televiziuni;
- s-au realizat numeroase filme, documentare, broșuri
sau campanii de publicitate pentru promovarea comunei, atragerea
unui număr cât mai mare de elevi din alte localități, etc.;
- autoritățile locale au în derulare numeroase
programe culturale și educative: modernizări și dotări ale Casei de
Cultură, reparații și modernizări de școli, construire de pensiuni
școlare, construire Centru de Informare, construire săli de sport,
etc;
- s-a pus accent pe promovarea meșteșugurilor și
activităților tradiționale locale: împletituri din papură, țesături,
gastronomie, apicultură, legumicultură, pescuit, etc.;
- școala beneficiază de programe în derulare,
obținând importante finanțări pentru creșterea nivelului educațional
din comună, promovează cercuri literare, de teatru, de pictură pe
sticlă, de promovare a meșteșugurilor, de gastronomie, etc.;
- școala colaborează cu Corpul Păcii având în
activitatea educațională un voluntar din SUA care organizează
activități cu elevii în timpul și în afara orelor de curs, în limba
engleză;
- s-a înființat organizația neguvernamentală cu
profil cultural-educațional-sportiv, PARTIZANUL LUNCAVIȚA, unde
Consiliul Local al Comunei este membru fondator și cu spijinul
căruia derulează numeroase și importante proiecte;
- s-au realizat parteneriate cu instituții de cultură
și educație (Institutul de Cercetări Eco-Muzeale Tulcea, Muzeul de
Științele Naturii Galați, Observatorul Astronomic CĂLIN POPOVICI
Galați, Muzeul Țăranului Român, Muzeul Satului, etc.);
- pe teritoriul comunei funcționează Șantierul
Arheologic Cetățuia, Observatorul Astronomic Luncavița, Muzeul de
istorie din cadrul școlii, etc.;
- Bisericile din cele două localități, Sf Dimitrie
Luncavița și Sf. Arhangheli Mihail și Gavril Rachelu, au fost
parțial reabilitate, aflându-se și acum în programe de finanțare. |
- lipsa fondurilor în timpul crizei economice a
diminuat finanțarea culturii și educației;
- natalitatea mică duce la scăderea numărul de elevi;
- încă mai trebuie insistat pe schimbarea
mentalității tinerilor cu privire la păstrarea tradițiilor în raport
cu modernismul accentuat;
- dotări insuficiente ale Casei de Cultură, școlilor,
ansamblurilor de folclor și tradiții, Observatorului și ale altor
obiective cultural educaționale;
- lipsa unei săli de sport școlare;
- lipsa unui autoturism al școlii pentru deservirea
administrației acesteia;
- lipsa unui muzeu acreditat în comună;
- implicarea voluntarilor redusă;
- furnizorii de internet au ajuns la capacitate
maximă și nu mai pot avea alți abonați pentru internetul de mare
viteză;
- autoritățile nu beneficiază de un autocar cu peste
40 de locuri pentru transportul elevilor;
- lipsa unei colaborări constructive între părinte și
cadru didactic în spijinul educației copilului;
- blocarea posturilor în administrația locală face să
nu fie personal suficient pentru promovarea culturii și educației;
|
Oportunități |
Amenințări |
- donații și sponsorizări pentru activități
culturale, sportive;
- existența programelor pentru învățământ și cultură;
- dezvoltarea unui turism bazat pe bogăția moștenirii
culturale;
- dezvoltarea de parteneriate public-private pe
obiective culturale;
- acreditarea unui festival de nivel național;
- creșterea numărului de vizitatori (turiști) prin
activitățile cultural-educative;
- realizarea unui Calendar al evenimentelor cultural
și educative din comună.
|
- subfinanțarea fondului de salarii și legislația
nemotivantă pentru cadrele didactice determină orientarea spre alte
domenii, emigrarea în străinătate, scăderea calității
învățământului;
- mediul social determină atitudinea negativă a
noilor generații față de educație, cultură, tradiție, pentru citit
și studiu;
- scăderea natalității duce la pierderea în timp a
identității locale.
|
6. Turism și agroturism
Puncte tari |
Puncte slabe |
- cadru natural excepțional, comuna aflându-se între
Parcul Național Munții Măcinului și Administrația Rezervației
Biosferei Delta Dunării;
- teritoriile sunt incluse în situri SCI
și SPA Natura 2000: SCI - DELTA DUNĂRII: 1%, MUNȚII MĂCINULUI: 16%,
PODIȘUL NORD DOBROGEAN: 14%; SPA - DELTA DUNĂRII ȘI COMPLEXUL
LAGUNAR RAZIM SINOIE: 38%, MĂCIN-NICULIȚEL: 53%;
- rezervații de importanță națională și
internațională, specii de plante și animale protejate, incluse în
lista roșie (Valea Fagilor, Bujorul Doborgean, Lunca Dunării,
Balaurul Dobrogean, Vipera cu corn, Șoimul Dunărean, Clopoțelul,
Ghiocelul cu frunza creață, etc.);
- tradiții deosebite, de importanță locală, națională
și internațională (Sărbătoarea Teilor, Sărbătoarea Moșoaielor,
Boboteaza, Caloianul, etc.);
- ansambluri folclorice și de tradiții de renume
național și internațional (GHIOCEL DE LA LUNCAVIȚA, MOȘOAIELE);
- alte manifestări și obiective culturale, sportive,
educaționale, intrate în activitățile tradiționale ale comunei: Ziua
Recoltei Old-Boys, Ziua Națională, Ziua Eroilor Neamului,
Observatorul Astronomic Luncavița, Șantierul Arheologic Cetățuia,
Centrul de Informare Cetățuia din Parcul Național Munții Măcinului,
Ziua Școlii etc.;
- turismul religios în zonă, comuna aflându-se în
apropierea mănăstirilor Cocoș, Saon, Celic-Dere, etc.;
- promovarea meșteșugurilor locale (gastronomie,
împletituri, apicultură, pescuit, legumicultură, etc.);
- promovarea cercurilor literar-artistice (pictură și
pictură pe sticlă, teatru, dans, etc.);
- foarte multe obiective istorice (Cetățuia Milanu,
așezări de epoci neolitice, bronz, fier, daco-romane, medieval,
etc., Muzeul local de Istorie)
- trasee turstice în PNMM, realizarea de broșuri,
filme, mape, etc. pentru promovare
- cel mai vizitat site al unei comune din România
www.comunaluncavita.ro (www.luncavita.ro)
- ședințe publice, programe de reconversie, de
antreprenoriat, etc., cu cetățenii comunei unde sunt informați cu
privire la practicarea turismului și agroturismului;
- dezvoltarea infrastructurii, apă, drum, canalizare,
internet, telefonie, etc.;
- dezvoltarea în ultimii ani a zonei Valea Fagilor;
- construirea sau reparația unor moteluri și
pensiuni;
- promovarea proiectelor de renaturare, de agrement,
atât ale instituțiilor publice cât și ale altor persoane fizice sau
juridice, obținerea de fonduri nerambursabile din programe POP,
PNDR, etc.
- obținerea finanțării de 4,5 milioane euro pentru
proiectul în parteneriat public-privat: FERMĂ PENTRU CREŞTEREA
CIPRINIDELOR ŞI ALTE SPECII DE PEŞTI AUTOHTONI, INCLUSIV STURIONI DE
DUNĂRE CARE POT FI CRESCUŢI ÎN HELEŞTEE;
- punerea la dispoziția investitorilor a terenurilor
pentru dezvoltarea tursimului;
- depunerea, în cadrul măsurii 313 din PNDR a
proiectului Construire centru de Informare turistică în Comuna
Luncavița;
- practicarea pescuitului sportiv în balta
Rachelu-Revărsarea (600 ha), pe fluviul Dunărea (aprox 15 km
lungime in teritoriul administrative), în lacul Valea Fagilor (2
ha);
- înființarea asociațiilor neguvernamentale de mediu
Natura Zambește sau cultural-sportivă Partizanul Luncavița, care
derulează proiecte pentru sprijinirea turismului;
- transformarea Școlii de Arte și Meserii Luncavița
în liceu, cu numele Grup Școlar SIMION LEONESCU Luncavița, cu
profil: TEHNICIAN ÎN AGROTURISM.
|
- insuficiența fondurilor financiare a locuitorilor
pentru realizarea infrastructurii turistice;
- mentalitatea învechită care face grea trecerea de
reconversie către activitățile turistice;
- nefuncționarea la ora actuală a unor pensiuni, ele
aflându-se în construcție/reparație;
- zona Valea Fagilor nu este electrificată
corespunzător;
- lipsesc sistemele de alimentare cu apă și
canalizare din zonele protejate;
- lipsa implicării mediului privat în dezvoltarea
turismului;
- lipsa traseelor turistice acreditate pentru
cicloturism, acvaturism, ecoturism;
- mediatizarea la nivel județean pentru atragerea
investitorilor. |
Oportunități |
Amenințări |
- existența fondurilor naționale sau structurale
pentru încurajarea activităților turistice;
- strategii ale Județului Tulcea și plan de actiuni
a APNMM pentru dezvoltarea turismului în Munții Măcinului;
- promovarea comunei și atragerea investitorilor
străini;
- realizarea de parteneriate public-private în scopul
promovării turismului durabil;
- posibilitatea dezvoltării de miniporturi turistice;
- posibilitatea acționării în parteneriat cu alte
unități administrative;
- apariția locurilor de muncă;
- acreditare națională ca destinație turistică;
- atragerea investitorilor;
- dezvoltare adecvat-turistică a zonei Valea Fagilor. |
- poluarea mediului, încălzirea climei, pot afecta
activitatea turistică;
- apariția unor epidemii sau epizootii;
- subestimarea importanței pregătirii de specialitate
în turism;
- degradarea/distrugerea patrimoniului natural;
- insuficienta folosire a oportunităților de
dezvoltare a turismului rural;
- insuficiența fondurilor locale, mai ales în
contextual crizei mondiale.
|
7. Agricultura
Puncte tari |
Puncte slabe |
- arendarea și lucrarea comasată în marea majoritate
a terenurilor de către societăți agricole, în special cereale;
- obținerea de fonduri de dezvoltare agricolă de
către societățile de profil, construirea de silozuri, dotară
utilaje, etc. (ÎNFIINŢARE CAPACITATE DEPOZITARE CEREALE ŞI MORĂRIT
COMUNA LUNCAVIŢA, JUDEŢUL TULCEA)
- existența luncii Dunării îndiguite și lucrarea
acesteia în agricultură, plata taxelor și impozitelor către
autoritățile locale de către societățile concesionare;
- practicarea apiculturii și obținerea de către
apicultori a multor finanțări nerambursabile;
- practicarea legumiculturii, a pisciculturii,
viticulturii, pomiculturii și a creșterii animalelor;
- existența unui centru de colectare a laptelui;
- implicarea tuturor fermierilor în depunerea de
proiecte și în agricultura ecologică prin colaborare cu PNMM;
- scăderea continuă a agriculturii de subzistență.
|
- insuficiența fondurilor financiare pentru
practicarea unei agriculturi intensive la fermierii cu suprafețe
mici;
- lipsa și distrugerea infrastructurii de irigații;
- lipsa centrelor de colectare a legumelor și
fructelor;
- lipsa asociațiilor crescătorilor de animale, care
să le promoveze produsul;
- prețurile mici ale producelor agricole și
animaliere datorate inexistenței asociațiilor în dezavantajul
producătorilor și în avantajul comercianților;
- practicarea încă a agriculturii de subzistență de
către o parte a cetățenilor, în special a persoanelor în vârstă.
|
Oportunități |
Amenințări |
- existența programelor pentru agricultură-PNDR
-proiect co-finanțat prin Fondul European pentru
Pescuit din POP ,,Sprijin pentru înființarea parteneriatelor
public-private și elaborarea strategiilor de dezvoltare locală
integrată a zonelor pescăarești în care este inclusă Luncavița;
- diversificarea producției agricole, culturi pentru
biocombustibili (rapița, soia);
- integrarea dezvoltării agriculturii în PACUE;
- cultivarea plantelor medicinale;
- practicarea și valorificarea agriculturii ecologice
.
|
- concurenta produselor ecologice;
- capacitate slabă de absorbție a fondurilor UE;
- schimbările climatice;
- calamitățile naturale;
- dificultăți în accesarea creditului agricol;
- orientarea forței de muncă spre celelalte sectoare
mai rentabile;
- pierderea raselor de animale și soiurilor
tradiționale datorată eficienței scăzute.
|
8. Alte activități economice
Puncte tari |
Puncte slabe |
- cariere de piatră pe raza comunei;
- silvicultura dezvoltată, peste 5000 de ha de
pădure;
- cea mai mare zonă meliferă din România;
- dezvoltarea energiei eoliene și solare;
- industrie alimentară dezvoltată;
- atragerea fondurilor nerambursabile, creșterea
cererii locurilor de muncă;
- practicarea tinichigeriei, fierăriei, etc.;
- existența centrului PAPI (punct de acces public la
informație) cu rol în sprijinirea sectorului privat pentru acces
divers la informații și tehnologizarea acestora);
- depunerea de proiecte start-up (spălătorii auto,
vulcanizare, etc.);
- existența unor firme de consultanță cu privire la
accesarea de fonduri europene nerambursabile.
|
- insuficiența fondurilor financiare pentru
dezvoltare economică;
- lipsa spiritului întreprinzator al populației;
- majoritatea activiăților desfășurate sunt cu
caracter comercial;
- lipsa unei coordonări în atragerea investitorilor;
- proceduri stufoase de acreditare economică pentru
forme simple juridice care ar fi benefice pentru oamenii din mediul
rural;
- monopolul agricol pus de marii latifundiari zonali
și lipsa asocierii oamenilor de rând pentru o productivitate
economică ridicată.
|
Oportunități |
Amenințări |
- existența programelor pentru dezvoltare locală;
- interesul investitorilor pentru resursele
disponibile ale comunei (piară, eolian, agricol, melifer, etc.);
- programe guvernamentale și europene de stimulare a
dezvoltării întreprinderilor mici;
- stimularea tinerilor pentru a investi în zona
rurală;
- posibilitatea asocierii pentru creștere și
competitivitate economică în special în mediul agricol.
|
- capacitate slabă de absorbție a fondurilor UE;
- dificultăți în accesarea creditelor;
- criza economică;
- schimbările legislative;
- fiscalitatea excesivă;
- cadru legislativ insuficient pentru sprijinul
IMM-urilor la start-up.
|
9. Administrația publică și
implicarea civică
Puncte tari |
Puncte slabe |
- există un centru de informare al cetățenilor unde
se desfasoară activități de informare- PAPI, cu o foarte bogată
activitate;
- biblioteca dispune de Biblionet, un alt centru de
informare;
- școala, biblioteca, PAPI, primăria sunt
interconectate la internet;
- strategii de dezvoltare locală în curs de
elaborare;
- personal cu experiență, tânăr, calificat;
- înființarea societății cu capital public SC UPL SRL
;
- constituirea CDSE - participarea civică și
dezvoltarea abilităților de elaborare și implementare a strategiilor
de dezvoltare durabilă;
- desfășurarea și implementarea multor proiecte
pentru dezvoltarea capacității administrative;
- calificarea și perfecționarea continuă a
angajaților;
- există serviciu voluntar pentru situații de
urgență; serviciul de pază, etc.;
- este prima comuna din România înrolată în Sistemul
Național Electronic de Plată online a impozitelor și taxelor locale;
- transparență în luarea deciziilor;
- membră a ADDJ, ACoR, Asociația Viața Zâmbeste,
Asociația Partizanul Luncavița, Asociația Natura Zâmbește, Asociația
de Cruce Roșie, etc;
- pagină de web foarte accesată (www.comunaluncavita.ro,
www.luncavita.ro);
- participarea cetățenilor la adunările publice;
- există asociații neguvernamentale, în domeniul
asistenței sociale, protecției mediului,cultură și sport care în
parteneriat cu administrația locală și școala accesează fonduri și
derulează diverse programe de interes public. |
- insuficiența fondurilor financiare pentru a
susține cofinanțarea proiectelor de dezvoltare;
- personal insuficient pentru unele activități;
- diminuarea salariilor în administrația publică
locală;
- lipsa de competiție și cooperare a unor angajați;
- sediul administrației publice învechit.
|
Oportunități |
Amenințări |
- existența programelor pentru dezvoltarea
capacității administrative, perfecționarea resurselor umane din
administrația locală;
- digitizarea serviciilor oferite de administrația
publică.
|
- schimbările legislative;
- lipsa motivării personalului din administrație
datorat legii salarizării.
|
10. Capitalul social
Puncte tari |
Puncte slabe |
- forța de muncă disponibilă relativ ieftină;
- participarea la cursuri de formare profesională
organizate de AJOFM;
- parteneriate cu AJOFM, ACOR, CRUCEA ROȘIE, ONG
VIAȚA ZÂMBEȘTE;
- accesul la învățământul liceal, universitar
(apropierea de orașele Galați, Măcin și Tulcea);
- existența în ambele localități a terenurilor
intravilan la prețuri foarte mici de vânzare.
|
- migrarea forței de muncă către mediul urban sau
emigrarea în străinatate;
- lipsa personalului calificat pentru activități de
turism, agroturism și agricultură;
- scăderea continuă a natalității, mai ales în satul
Rachelu.
|
Oportunități |
Amenințări |
- programe de calificare, recalificare, derulate prin
AJOFM;
- programe pentru calificare, formare profesională,
în sector agroalimentar și forestier, etc.
|
- rata crescută a șomajului;
- liberalizarea circulației forței de muncă în
spațiul European;
- reducerea ponderii populației active în totalul
populației.
|
Publicat la 05 Noiembrie 2012 | 6103 citiri Ultimele informatii publicate
|
|